miercuri, 8 septembrie 2010

Interviu Toader Păun: „Cred că meseria de jurnalist este undeva în sânge”

Pentru că meseria de jurnalist implică ceva mai mult decât presă scrisă sau televiziune, radioul a fost reprezentat de Toader Păun, realizatorul emisiunii “Odimineaţă de milioane” de la Europa FM. Prezent în aceasta breaslă de la vârsta de 17 ani, jurnalistul consideră că “radioul este asemenea unei femei care trebuie să se facă remarcată”. Prezentarea facută studenţilor a reuşit să îi “seducă” şi să le prezinte o perspectivă inedită şi diferită în acelaşi timp asupra a ceea ce înseamna această meserie. Deşi radioul este marea sa iubire de care nu se vede lipsit cel puţin în perioada următoare, consideră că studenţii participanţi la Journalism Summer School sunt capabili de progres iar în următorii ani este convins că le va fi coleg cel puţin unora dintre ei.

Având în vedere faptul că aţi debutat în radio destul de devreme, cum aţi fost privit de colegii cu experienţă?
În primul rând, în momentul în care te apuci de un lucru trebuie să fii pregătit să faci paşi mici şi să începi de jos. Impedimentul vârstei noastre este că ne dorim ca lucrurile să se întâmple foarte repede şi nu prea avem răbdare până să ajungem undeva acolo sus. La momentul respectiv, persoana care m-a adus pe mine în Radio România, acolo unde am început eu, a avut răbdare cu mine şi m-a învăţat cum să fac aceşti paşi mici despre care vorbeam. Astfel am început cu voxuri pe stradă, reportaje, materiale, documentări şi uşor, uşor am evoluat până când am ajuns să am o emisiune. Făceam o emisiune de cinci ore la un moment dat care m-a ajutat foarte mult.

Care este din punctul dumneavoastră de vedere diferenţa dintre a lucra la stat şi a lucra la particular?
La stat îţi permiţi să stai, pe când la particular nu poţi face acelaşi lucru pentru că nu ai timp. Dacă ar fi să fac o comparatie, la stat de regulă se respectă programul de opt ore pentru că e vorba şi de presă în general, care nu respectă un program fix. Este greu să impui evenimentelor programul şi să le spui: ”Aşteptaţi ziua de mâine!”. La privat nu îţi poţi permite să sari un program fix şi trebuie să înveţi să faci multe lucruri singur.

Compensează pasiunea pentru ceea ce faceţi neajunsurile financiare?
Da, compensează pe tot parcursul carierei, cred eu. Din presă dacă te aştepţi să te îmbogăţeşti nu o s-o faci niciodată. Doar anumite personaje ajung în Noua Zeelandă şi în momentul în care ajung acolo se nasc tot felul de discuţii legate de etică. Lasând la o parte gluma, ceea ce e clar e că nu te poţi îmbogăţi din presă pentru că sunt nişte vârfuri, oameni care câştigă foarte bine, însă în general, salariile sunt mediocre. Comparând investiţiile pe care le faci, efort, timpul pe care îl consumi, sănătatea ta, nu o sa obţii niciodată foarte mult.

Care este situaţia presei în momentul de faţă?
Situaţia presei constă într-o discuţie legată şi de criză. Presa în acest moment resimte criza din plin. De exemplu, toţi oamenii care au venit la aceasta şcoala asta de vara sunt oameni pasionaţi, aşa că pasiunea compensează foarte mult „foamea”, ca să mă exprim poetic.

Care este diferenţa dintre o campanie de radio şi una pentru TV?
În primul rând trebuie să te raportezi la mediul tău. Pe TV ai la dispoziţie şi imaginea, iar la radio doar vocea. Trebuie să transmiţi emoţii, să convingi pe cineva doar pe această cale. În momentul în care dai foarte multe amănunte există riscul ca un mesaj lungit la maximum să-ţi dilueze foarte mult mesajul pe care tu vrei să îl transmiţi. Şi cum mesajul este în general o acţiune: „cumpără, vino, descoperă” trebuie să îl motivezi să cumpere acel lucru folosindu-te de voce şi de anumite efecte audio. Aşa că la TV este ceva mai uşor pentru că ai la dispoziţie şi imaginea.

„Toată lumea manipulează”

Cât de scurtă e distanţa de la seducerea publicului la manipularea lui?
Conştient sau nu, mai mult sau mai puţin cred că toata lumea manipulează. Ca jurnalist îţi alegi subiectele pe care tu le consideri importante pentru publicul tău. În momentul acela tu practic manipulezi, îi încarci într-un fel sau altul agenda ascultătorului tău. Din punct de vedere deontologic trebuie să respecţi nişte reguli şi ar trebui ca ceea ce apare în acest moment pe Antene sau la Realitatea unde discuţia este monopolizată într-un anumit fel, să nu se întâmple. Iar acum manipularea la tv e „întinsă pe cruce”.

La ultimile măsurători de audientă numărul de ascultători al postului Europa FM a scăzut. Care credeţi că este motivul?
În primul rând pentru că există un nou competitor pe piaţă care a început să se extindă în plan naţional: Radio Zu, care a avut nişte investiţii colosale pentru zilele noastre în promovare şi marketing. Postul a mizat pe nişte vedete, oameni care erau populari înainte şi care au rămas populari şi astăzi iar în plus, au oferit o reţetă de tip tabloid care se potrivește foarte bine publicului de la noi. În schimb Europa FM a continuat să meargă pe zona quality, să creadă şi să promoveze anumite valori, o reţetă cu bătaie lungă şi urmează ca lucrul acesta să îl demonstrăm. La fel cum am fost cei mai buni până acum la fel cred că vom fi şi de acum înainte.
Au mai fost schimbări de ierarhie pe parcursul timpului însă tot timpul trăgând linie la sfârşitul anului, Europa FM rămânea numărul unu. Suntem două tipuri de radiouri diferite, iar teoretic ar trebui să ne adresăm unor tipuri de public diferite dar în general, ca şi în lume, aceste radiouri mai „light” sunt de regulă ceva mai populare şi mai ascultate pentru că oamenii vor să se binedispună. Europa FM este o mixtură între informaţii şi bună dispoziţie cu un anumit tip de muzică, un produs foarte bine închegat şi cred că acest post în măsura în care se investeşte în continuare în el iar oamenii care lucrează îşi dedică timpul pentru el vom trece din nou pe locul întâi.
Orice produs nou care apare, are de regulă o perioadă de vârf după care se vede într adevăr adevărata valoare a lui.

„Lumea este dispusă să asculte şi altceva”

Având în vedere faptul că aveţi o emisiune de weekend, credeţi că este mai greu de „sedus” publicul faţă de celelalte zile?
Aş fi ipocrit să spun că eu trebuie să fac ceva deosebit. Trebuie doar să-mi fac treaba. Degeaba ai un produs bun fără promovare. În acelaşi timp promovarea o oferă canalul per ansamblu, în cazul în care produsul este foarte bun dar la un post de radio slab nu performează. La mine din fericire este o combinaţie ideală în acest moment, Europa FM fiind încă o forţă şi având mari şanse să rămână aşa. Programul meu este numărul unu în rândul programelor de weekend dar nu neapărat pentru că aş face eu ceva. Eu merg pe principiul „hai să fim optimişti în weekend” şi se pare că a dat rezultate. Eu nu vorbesc despre Bianca lui Bote iar asta înseamnă că lumea într-adevăr este dispusă să asculte şi altceva.

Ţi-ai dori o emisiune în prime time în timpul săptămânii?
În momentul de faţă mie îmi este foarte greu să fac şi o emisiune în weekend pentru că am şi alte sarcini la Europa FM: project manager, mă ocup de nişte strategii de dezvoltare, site-uri şi alte lucruri de acest gen. Dacă aş avea o emisiune în timpul săptămânii mi-ar fi foarte greu să mă ocup de toate lucrurile bine.

Ce calităţi ar trebui să aibă un om de radio pentru a avea succes?
Nu am o definiţie exactă. Să aibă o voce plăcută, să ştie să transmită un mesaj folosind vocea. Să ştie să sintetizeze informaţia pentru că atenţia publicului, a ascultătorului nu poate fi reţinută pentru mult timp. În cazul în care vorbeşti mult şi prost, e clar că omul se duce în altă parte sau preferă să asculte muzică, care îi trezeşte nişte emoţii. Dacă nu îi poţi transmite nişte stări mai bine taci, există şi vorba aceea: dacă tăceai filosof rămâneai. Cam asta se aplică şi la radio.

„Încă mi-e teamă de concurenţă”

Aţi sfătui un tânăr care încă nu ştie încotro să se îndrepte să aleagă jurnalismul?
Cred că meseria de jurnalist este undeva în sânge. O simţi sau n-o simţi. Dacă tu în momentul în care vezi că se întâmplă ceva, eşti tentat să scoţi reportofonul şi să încerci să afli mai multe informaţii mizând că poate iese o ştire atunci într-adevăr poţi să te îndrepţi către jurnalism. Dar dacă treci pe lângă un om căzut pe stradă şi nu te interesează de ce, nu cred că vei avea la un moment dat suficientă curiozitate şi putere de a fi jurnalist. Prima calitate a unui jurnalist cred că este curiozitatea.

Dumneavoastră aţi simţit asta?
Sigur. Când eram mic pot să spun că i-am căpiat pe bunicii mei cu o mulţime de curiozităţi iar întrebarea „ce e?” şi „de ce?” erau la ordinea zilei.

Ce proiecte aveţi în lucru în momentul de faţă?
Majoritatea proiectelor au legătură cu Europa FM pentru că îmi mănâncă foarte mult timp, dacă s-ar putea, chiar 25 h din 24. Acum pregătim un proiect în care cred foarte mult. Lansarea unei aplicaţii pentru toate terminalele mobile de pe piaţă astfel încât ascultătorii să poată interacţiona cu postul de radio foarte simplu, din telefonul mobil, apăsând o simplă tastă să ne poată transmite informaţii. E un fel de jurnalim cetăţenesc pe care îl practică şi CNN-ul doar că noi vom veni cu ceva nou. Nu pot să dau detalii pentru că acestea vor fi disponibile peste o lună. Încă mi-e teamă de concurenţă deşi nu ar avea timp să dezvolte idei de genul acesta într-un timp atât de scurt. Oricum îmi doresc să evoluez pentru că dacă nu aş avea această dorinţă m-aş plafona.


Alina BORDEIANU

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu